Τετάρτη 24 Δεκεμβρίου 2008

Να παραταθούν και να βελτιωθούν τα φορολογικά κίνητρα για τις συγχωνεύσεις των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων(Μ.Μ.Ε.).


Το οικονομικό περιβάλλον επιδεινώνεται συνεχώς. Απαιτούνται νέες πρωτοβουλίες, μέτρα και στρατηγική για να αντιστραφεί το αρνητικό κλίμα.
Η Περιφέρεια Ηπείρου και ο νομός μας θα πρέπει με μια σειρά από τολμηρές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, της Περιφέρειας , της αυτοδιοίκησης, αλλά και της τοπικής επιχειρηματικής κοινότητας να εκμεταλλευθούν επιτέλους τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα.

Τα μεγάλα δημόσια έργα , το φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον, η αναβάθμιση του αεροδρομίου, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, η προώθηση της Καινοτομίας ώστε να αποτελέσει πυρήνα παραγωγής νέας γνώσης και τεχνολογίας, η ευνοϊκή γεωγραφική θέση κ.λπ, θα έλεγα ότι αποτελούν μια ευκαιρία για να αναζητηθούν νέες στρατηγικές ανάπτυξης και νέοι τρόποι στήριξης και ενίσχυσης των Μ.Μ.Ε.

Σήμερα που η οικονομική κρίση ολοένα και περισσότερο χτυπάει την πόρτα πολλών κλάδων οικονομικής δραστηριότητας στη Χώρα μας και κυρίως των Μ.Μ.Ε., το υφιστάμενο πλαίσιο κινήτρων για συγχωνεύσεις και ενίσχυσης της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, έπρεπε να είχε προστεθεί στην ατζέντα της επικαιρότητας.

Σήμερα για τον σκοπό του μετασχηματισμού τους οι εταιρείες μπορούν να επιλέξουν τη διαδικασία που προβλέπει το Ν. Δ. 1297/1972 (σ. σ. ισχύει μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2008 και αναμένεται να παραταθεί) ή τη διαδικασία που προβλέπει ο Ν. 2166/1993, ενώ οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις μπορούν να εφαρμόσουν το άρθρο 18 του Ν. 3296/2004.

Με τις διατάξεις του άρθρου 18 του ν. 3296/2004 - που ισχύουν μέχρι 31/12/08 - παρέχονται φορολογικά κίνητρα στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, προκειμένου να συγχωνευθούν μεταξύ τους και να ιδρύσουν νέα προσωπική εταιρεία ή εταιρεία περιορισμένης ευθύνης ή ανώνυμη εταιρεία. Μεταξύ των συγχωνευομένων επιχειρήσεων δεν περιλαμβάνονται οι ανώνυμες εταιρείες.

Από τη συγχώνευση, πρέπει πάντοτε να προέρχεται εταιρεία ανώτερης νομικής μορφής από αυτή των συγχωνευμένων ή τουλάχιστον της ίδιας νομικής μορφής με αυτή που έχει την ανώτερη νομική μορφή από τις συγχωνευόμενες.
Ο νόμος δεν θέτει καμία προϋπόθεση ως προς την κατηγορία των βιβλίων που πρέπει να τηρούν οι υπό συγχώνευση επιχειρήσεις (με εξαίρεση, βεβαίως, τις ΕΠΕ που τηρούν υποχρεωτικά από το νόμο βιβλία Γ΄ κατηγορίας). Επομένως, αν η συγχωνευόμενη ατομική επιχείρηση ή προσωπική εταιρεία τηρεί βιβλία Β΄ κατηγορίας του Κώδικα Βιβλίων & Στοιχείων (Κ.Β.Σ.), αυτή εμπίπτει στις διατάξεις του νόμου.
Επίσης, οι διατάξεις του άρθρου 18 εφαρμόζονται για όλες τις επιχειρήσεις ανεξάρτητα από το αντικείμενο εργασιών τους (μεταποιητικές, εμπορικές, παροχής υπηρεσιών).
Τέλος οι διατάξεις προβλέπουν μείωση στον συντελεστή φορολογίας των καθαρών κερδών της προερχόμενης από τη συγχώνευση εταιρείας κατά τα δύο πρώτα έτη.

Με στόχο οι Μ.Μ.Ε να ανταποκριθούν στη σκληρή ανταγωνιστικότητα και να εκμεταλλευθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής, οφείλουν να προσαρμοσθούν άμεσα στα νέα οικονομικά δεδομένα και τις προκλήσεις που δημιουργεί η ίδια η κρίση και να επιβάλλουν την παράταση του άρθρου 18 του ν. 3296/2004 , την βελτίωση των φορολογικών κινήτρων για τις συγχωνεύσεις και μετατροπές των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και την προσθήκη κινήτρων για εισαγωγή κεφαλαίων, επιδοτήσεις επιτοκίων ,επιχορηγήσεις επενδυτικών δαπανών κλπ.

Ειδικότερα, τα φορολογικά κίνητρα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις πρέπει πρώτον, να άρουν κάθε εμπόδιο που λειτούργησε ως αντικίνητρο και δεύτερον, να γίνουν πολύ απλά, ευνοϊκά και ευέλικτα, ώστε να ενθαρρύνουν τον μετασχηματισμό τους.

Έτσι προϋποθέσεις του νόμου που εμπόδιζαν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να συγχωνεύονται, όπως για παράδειγμα :

α) Η υποχρέωση της εταιρείας που προέρχεται από τη συγχώνευση, αν είναι ομόρρυθμη ή ετερόρρυθμη, να τηρεί υποχρεωτικά βιβλία Γ΄ κατηγορίας του Κ.Β.Σ. θα πρέπει να καταργηθεί , ώστε να τηρεί τα προβλεπόμενα - βάσει τζίρου -από τον Κ.Β.Σ..

β) Η μείωση του συντελεστή φορολογίας να παρέχεται για περισσότερα από δύο (2) οικονομικά έτη.

γ) Να μειωθούν στις προερχόμενες από τη συγχώνευση εταιρίες τα κατώτατα όρια κεφαλαίου και το όριο ( ποσοστό 1/3) που απαιτείται ως καταβεβλημένο κεφάλαιο να μειωθεί και να καλυφθεί με ισόποσο άτοκο δάνειο.

δ) Να μειωθούν από τα τέσσερα χρόνια πριν από το χρόνο της συγχώνευσης που απαιτούνται να βρίσκονται σε λειτουργία οι συγχωνευόμενες επιχειρήσεις σε μια πλήρη χρήση και

ε) Η εκτίμηση της περιουσιακής κατάστασης των συγχωνευόμενων επιχειρήσεων που ενεργείται από την επιτροπή του άρθρου 9 του κ. ν. 2190/1920, να ενεργείται και από ορκωτό ελεγκτή-λογιστή με παροχή δυνατότητας εφαρμογής του ευέλικτου νόμου 2166/93.

Πέραν των παραπάνω προτεινόμενων φορολογικών κινήτρων, οι αρμόδιοι φορείς και τα επιμελητήρια μπορούν να προσθαφαιρέσουν και άλλα , ώστε να ανταποκριθούν στις προκλήσεις που δημιουργεί η ίδια η κρίση και στη σκληρή ανταγωνιστικότητα που φέρνει η σύγχρονη παγκοσμιοποιημένη τεχνοοικονομική εξέλιξη.
Το αξίωμα «η ισχύς εν τη ενώσει» θα έλεγα πως γίνεται επίκαιρη συνταγή για την επιβίωσή τους. Ας το αξιοποιήσουν με την παράταση , ενίσχυση και βελτίωση των φορολογικών κινήτρων για τις συγχωνεύσεις των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων(Μ.Μ.Ε.).


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου